Strandverhalen - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Jules Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Strandverhalen - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Jules Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Strandverhalen

Blijf op de hoogte en volg Jules

04 December 2013 | Bahama's, Nassau


Nu de winter eindelijk echt is aangebroken in Nederland, de zwarte pieten (probeer dit eens uit te leggen in het buitenland) al bijna het land uit zijn en de kerstversiering her en der al vast zijn intrede heeft gedaan lijkt me een uitstekend moment om eens over de zonovergoten stranden in Bahama’s te vertellen, en ja dat zijn er best veel. Stranden worden overigens nauwelijks bezocht door de locale bevolking. Ze worden alleen af en toe gebruikt voor zogeheten “cook-outs”, alwaar families al dan niet publiekelijk de barbeque aansteken. Voor de rest is een strand voor Bahamians hetzelfde als een coffeeshop voor Nederlanders. Buitenlanders vinden het allemaal speciaal en geweldig, maar de locale bevolking heeft wel genoeg gezien en kijkt er niet meer van op. Om over alle stranden een verhaal te vertellen gaat wat ver en daar heb ik geen zin in, dus jullie mogen kiezen. Hieronder staat een lijst met reeds bezochte stranden en als jullie raden welke verklaring klopt maak je ook nog eens kans op 3 otters en een kapotte geel-groene speelgoedtrein!

Cabbage Beach: Vernoemt naar de speciale witte kolen die alleen in de Bahama’s groeien?

Junkanoo Beach: Het strand waar altijd wel Junkanoo muziek te horen is?

Saunders Beach: Vernoemt naar de allereerste winnaar van the Voice?

Goodman’s Bay: Is dat die kerel van 9gag? Of voor degene die geen idee heeft wat dat is: die kerel van the Big Lebowski.

Cable Beach: Het strand waar de kabeltelevisie uit Amerika aankomt?

Caves Beach: Een strand in een grot onder de grond?

Love Beach: Het strand waar de meeste huwelijken voltrokken worden?

Jaws Beach: Is hier de film Jaws opgenomen?

Iets anders dan werk en een strand bezoeken heb ik de afgelopen weken ook niet echt kunnen doen, aangezien ik tijdens een van de trainingen op het uitstekende veld van “Stapledon Gardens” weer eens geblesseerd ben geraakt. Resultaat: een verstuikte enkel, een plastic bandage en twee weken in bed met de voet omhoog. Inmiddels loop ik alweer rond, maar moet ik voorlopig wel nog rustig aan doen qua fysieke activiteit. Al is de Bahama’s daar natuurlijk wel een perfect decor voor, wil je toch graag nog meer dingen van het eiland zien. Ook qua mentaal, past “niets doen” in de Bahama’s precies in de cultuur hier. Ze hebben er zelfs een speciaal woord voor: “slacker”, iemand die het ontlopen van werk tot topsport verheven heeft. Was er al voor gewaarschuwd toen ik het land binnenkwam door mijn Nederlandse baas. Ze zijn altijd ergens mee bezig, maar hebben nooit iets afgerond. Alles is bijna af. Een voorbeeld vanuit mijn werkveld is dat ze de wet over het verbod van bepaalde pesticides zo’n 30 jaar geleden ondertekend hebben en nog steeds niet doorgevoerd hebben. Of waar ik persoonlijk mee te maken heb: een collega binnen het ministerie van milileu die het voor elkaar krijgt om een maand lang de schijn op te houden dat ze een document voor het eind van de dag doorstuurt, om vervolgens een mail met bijlage zonder bijlage te sturen om dan vervolgens weer een week niet te reageren. En om het af te ronden te klagen dat er meer bahamians bij de ontwikkeling van het plan betrokken dienen te worden. Buitenlanders die helpen met de gezondheid van mens en milieu, wie wil dat nou? Nu komen de kerstdagen eraan en mij is al verteld dat er dan al helemaal niets gebeurd bij alle overheidsinstanties. Mijn project komt net zoals ik nauwelijks vooruit. Gelukkig komt volgende week Celine op bezoek en zitten we twee dagen later in Cuba, een land dat vooruitgang ook al hoog in het vaandel heeft.

  • 04 December 2013 - 17:48

    Niet Jaloers:

    Ons proberen jaloers te maken vanaf de prachtige bahama's... Gaat je mooi niet lukken, alhoewel Celine.....
    Een wijs man zei ooit:"jaloezie is een slechte eigenschap"
    Dus daar houdt ik me dus maar aan vast!
    Nog veel plezier, ik begin je stiekem al een beetje te missen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahama's, Nassau

Jules

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 10221

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 03 Maart 2014

Bahamas

Landen bezocht: