Bahamas deel 2 - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Jules Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Bahamas deel 2 - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Jules Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Bahamas deel 2

Door: Jules

Blijf op de hoogte en volg Jules

07 September 2013 | Bahama's, Nassau

Met het openbaar vervoer

In de Bahama's heb je een apart systeem voor het busvervoer. Buschauffeurs zijn een soort particuliere ondernemingen, hetgeen leidt tot interessant rijgedrag. Als een bus land komt die je nodig hebt, zwaai je even en dan stopt ie voor je, maakt niet uit waar. En als je eruit wilt roep je gewoon 'stop!' en de chauffeur stopt. Je geeft hem $1.25 en stapt uit. Het feit dat ze particulier zijn betekent ook dat ze onderweg stoppen om te tanken of zelfs om een broodje te bestellen. Dan zit iedereen in de bus geduldig te wachten hoe de vrouw van de hotdogstand op haar gemak een broodje bereid. De routes zijn overigens ook niet altijd hetzelfde. In een week tijd heeft mijn buslijn nog niet eenzelfde route gereden. Wel zijn meestal begin en eindpunt dezelfde. Maar als het druk op de weg is of als iemand in de bus aangeeft ergens anders eruit te willen rijdt de bus gewoon een stukje om. Interessant systeem.

Alcohol

In de Bahama's wordt geen belasting geheven op onder andere alcohol, wat overigens niet wil zeggen dat het heel goedkoop is. Voor een biertje in de supermarkt betaal je tussen de 1 en 2 dollar en op het terras makkelijk 4 dollar. Nu moet ik wel zeggen dat het 'gewone' bier in de Bahama's meer lijkt op Corona dan de AH pilsener. Wijn is al helemaal duur. In de winkel beginnen ze bij 15 dollar per fles. Daarentegen is de sterke drank wel relatief goedkoop en zelfs goedkoper dan een fles wijn. Voor 15 dollar heb je al een grote fles rum. Misschien ga ik hier toch wel overstag om meer sterk spul te drinken.

Kantoorbaan

Heb voor het eerst in mijn leven een gehele werkweek van 9 tot 5 achter mijn bureau gezeten. Het lijkt een beetje om die hokjes die je vaak in Amerikaanse films ziet, maar dan kan ik nog wel om me heen kijken, zie foto's. Heb helaas geen raam waar ik naar de buiten kan kijken. Wel zetten ze de airco zodanig hoog dat ik in de loop van de dag een trui aandoe, terwijl gevoelstemperaturen nog steeds rond de 40 graden liggen overdag. Als je dan weer buitenkomt krijg je een enorme klap in je gezicht van de warmte. De airco staat trouwens ook overal waar je binnenkomt goed aan. Dit genereert een enorm contrast tussen binnen en buiten.

SAICM project
(Strategic Approach to Internation Chemicals Management)

Voor degene die het interessant vinden zal ik uitleggen waar ik mee bezig ben en wat het doel van mijn stage/project is. Het gaat erover dat er in de Bahama's geen overzicht is met wat voor giftige chemicalien in het land aanwezig zijn en die wie en hoe ze gebruikt worden. Mijn doel is om daar een inventarisatie van te maken en een advies uit te brengen over hoe dit het beste gecontroleerd en gehandhaafd kan worden. Daarbij wordt ik bijgestaan door allerhande ministeries die er een groot project van willen maken. Omdat de PAHO (Pan American Health Organization), mijn stageplek, onder de UN (United Nations) valt heb ik deze week ook veiligheidstesten moeten afleggen op de computer voor een officieel UN certificaat. Ben nu een soort diplomaat dus.

Kijk op Facebook voor meer foto's!

  • 07 September 2013 - 20:22

    Rox:

    Hilarisch verhaal, heel erg Jules-achtig. Verhaal van de bussen klinkt herkenbaar, net Zuid-Amerika. En toch ook maar geen korte broek meer aan naar het werk? ;) Have fun, je stage klinkt leuk! Enjoooooy :)

  • 07 September 2013 - 23:56

    Karim:

    Bus chauffeur op de Bahamas. Klinkt als een ideaal baantje voor Luuk.

  • 08 September 2013 - 16:20

    Celine:

    Hoezo ga je niet 'gewoon' aan de frisdrank?

  • 09 September 2013 - 19:38

    Joost:

    ik lees je blogs, ik lees nooit reisblogs

  • 09 September 2013 - 23:06

    Yvonne:

    Juuuuul!! Klink leuk! De hobs al vaol metgemaak zoe te huren! Dien verhaolkes zien erg leuk, ammezeer dch daor en geneet ze! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahama's, Nassau

Jules

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 10202

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2013 - 03 Maart 2014

Bahamas

Landen bezocht: